Vad kan man kalla det vi sett? Reklam, anti-reklam eller propaganda?
Eller är det information? Frågan är hur mycket information vi
egentligen får av den. Programmet kommer inte att handla om hasch men
om hur man förmedlar sitt budskap med rörliga bilder. Med film, om
reklam i film och reklamfilm. Vi skall undersöka detta utifrån den enda
lilla film som ni nyss såg. Det gör vi genom att närläsa den bild för
bild. Vi hade tänkt vi skulle använda yrkesfolkets fackspråk i det här
programmet. Och därför börjar vi med att kort beskriva de allra mest
grundläggande begreppen. De används på tv ganska ofta men de förklaras
sällan. Det kan vara bra att kunna utgå ifrån de mest grundläggande
begreppen då man talar om film. Det är viktigt att bilden bara visar
det den skall, det viktigaste. Och hur gör den det?
När
manus är skrivet bestämmer man sig för exakt vilka bilder man behöver
för att berätta historien på film. Man gör ett bildmanus, som ser ut
ungefär som en tecknad serie, där varje bildruta beskriver en bild
eller ibland
en scen. Till dem finns noggranna beskrivningar av
vad som skall finnas med t ex vilka möbler, prylar, skådespelare, och
hur de och deras klädsel ser ut. Och hur scenen skall vara belyst.