|
FÖRSTA BILDEN – 42 frames– (8 övertoning) Inledningen av en
film kallas för ANSLAG. Det skall tala om för oss vad filmen skall
handla om. Det här är ju faktiskt ett anslag, en skylt. Kampanjen som
filmen ingick i hette Svart eller Vitt. Det finns ett
motsatsförhållande eller en konflikt mellan de två ”färgerna”. En sida
är vit, den oskyldiga och oskuldsfulla färgen. På denna sida står
ingenting. Den andra sidan är svart, syndens färg och mer hotfull. Där
påstår någon att ”HASCH har ingen DÖTT av”. Det finns en
motsättning mellan detta påstående och det vi redan vet om hasch och
annan narkotika. Det är detta påstående filmen skall handla om. Orden
HASCH och DÖTT står med kraftigare stil för att vi skall lägga märke
till just dessa. Det ligger en konflikt i påståendet. En av
konflikterna har PRESENTERATS. Mer om detta strax.
|
|
ANDRA BILDEN – 20 frames – Nu måste vi i publiken snabbt få
veta när och var vi befinner oss och varför. Vi skall PRESENTERAS för
människorna och miljön. Även i långfilmer använder man ofta skyltar
eftersom det spar tid. Texten i denna bild säger att vi är i Stockholm,
på nyårsafton. Vad brukar man göra på nyår? Just det, FESTA. Vi
befinner oss nere vid golvet i en lägenhet. Emot oss kommer fötterna
hos en kille och en tjej. De ser festklädda ut.
|
|
TREDJE BILDEN – 27 frames – Här står någon och tar emot dem.
Han står i dörren till ett rum fyllt av levande ljus som ger det en
varm och välkomnande stämning. Det kanske är värden för festen. Vi
kallar honom så i fortsättningen. Han ser i alla fall glad ut att se dem, eller vem är det egentligen han är glad att se?
|
|
FJÄRDE BILDEN – 53 frames – Hur ser pojkvännen ut att reagera
på de lystna blickar som värden ger hans flickvän? Med irritation och
svartsjuka. Hur ser flickvännen ut att reagera på värdens blickar? Hon
ser ganska nöjd ut och vrider på nacken för att förlänga blicken. Här
har vi presenterats för en viktig konflikt i den här filmen. Problem
och konflikter finns med i nästan alla filmer, annars blir det inte
spännande eller intressant att titta på. Vi skall få se ett svartsjukedrama utspela sig. Vi har presenterats för de viktigaste figurerna i triangeldramat.
|
|
FEMTE BILDEN – 23 frames – Nu följer en FÖRDJUPNING av
berättelsen där vi får veta mer om vad som kan hända. Kompisarna vinkar
att de skall komma och sätta sig hos dem. Det står champagneglas och
flaskor på bordet för att vi skall se att det verkligen är nyårsfest.
Nu är scenen etablerad, man har beskrivit var vi är, vilka som är där
och hur miljön ser ut.
|
|
SJÄTTE BILDEN – 19 frames – Paret går åt var sitt håll. Vi ser att de är festklädda. Han har kostym och hon har håret uppsatt i hästsvans och har en lång fin klänning. Eftersom det är ett kärleksdrama som skall utspelas är klänningen naturligtvis RÖD.
|
|
SJUNDE BILDEN – 28 frames – Pojkvännen sätter sig vid bordet med kompisarna som vi såg innan. |
|
ÅTTONDE BILDEN – 67 frames – I denna scen kommer båda de presenterade konflikterna att utvecklas. Detta kallas för KONFLIKTUPPTRAPPNING. I
bildens bakgrund ser vi hur värden står och pratar med flickvännen. Men
det är inte det kameran är mest intresserad av, utan vad som händer i
förgrunden. Här ser vi en cigarrett. Vi kan gissa att detta är en haschcigarrett. Kameran följer
hur den skickas från person till person för att slutligen skickas mot
kameran, mot oss. Och vem är vi just nu? Med vems ögon är det vi ser
detta? Pojkvännens. Detta kallas för subjektiv kamera, när vi får låna
någons ögon. Det blir mycket lättare för oss i publiken att förstå hur
någon känner sig om vi får låna deras ögon. Vi ser saker ur deras
perspektiv med en subjektiv kamera.
|
|
NIONDE BILDEN – 48 frames – Vi får se hur han tar emot
”cigarretten”. Det äckliga askfatet står i förgrunden och ett blekt
sken blixtrar till samtidigt som en röst skriker till genom musiken
precis när han tar den.
|
|
TIONDE BILDEN – 16 frames – En kort bild av hur flickvännen och värden står och pratar i det mysigt belysta rummet. |
|
ELFTE BILDEN – 28 frames – Nu vill man visa att pojkvännen röker. Det gör man väldigt effektivt med den extrema närbild vi såg tidigare. En mun som blåser ut rök. Det räcker. |
|
TOLFTE BILDEN – 32 frames – Grodperspektiv från det äckliga askfatet igen. |
|
TRETTONDE BILDEN – 67 frames – Här använder man subjektiv
kamera igen. Men något har hänt med den gode pojkvännen. Han har rökt.
Han blir påverkad. Bilden har blivit lite sned och suddig. Belysningen
är helt annorlunda mot tidigare. Kontrasterna mellan ljus och skugga är mycket skarpa och paret som kameran
långsamt zoomar in är belysta ovanifrån så att dom skimrar i mörkret.
Pojkvännen ser hur värden smeker hans flickväns arm. Hon har fått en
mycket kortare röd klänning. Dessutom har hon inte längre håret i
hästsvans utan utsläppt över axlarna. Detta används ofta som en mer
romantisk eller sexuell signal i film.
|
|
FJORTONDE BILDEN – 14 frames – (Subjektiv kamera) Närbild när värden smeker hennes arm. |
|
FEMTONDE BILDEN – 32 frames – (Objektiv kamera) Ny extrem närbild. Han röker ännu mer. |
|
SEXTONDE BILDEN – 36 frames – (övertoning 10)(Objektiv kamera) Tillbaka till första halvbilden genom askfatet där han sitter med sina kompisar och röker. |
|
SJUTTONDE BILDEN – 29 frames – (Subjektiv kamera) Vi får nu se att flickvännen också är aktiv i den här flirten. |
|
ARTONDE BILDEN – 47 frames – (Objektiv kamera) Pojkvännen stirrar rakt fram med sin påverkade blick. |
|
NITTONDE BILDEN – 36 frames – (Subjektiv kamera) Flickvännen visas i ett romantiskt skimmer, kraftigt belyst uppifrån. Sådan belysning använder man ofta just i romantiska scener. |
|
TJUGONDE BILDEN – 16 frames – (Objektiv kamera) Pojkvännen i närbild där han fortsätter stirra men ju mer han röker desto mer närgångna tycker han att de blir. Plötsligt reser han sig. Något dramatiskt händer. Vi närmar oss en uppgörelse. |
|
TJUGOFÖRSTA BILDEN – 39 frames – (Objektiv kamera) Rörelsen där han reser sig fortsätter och han slår nävarna i bordet, men nu i en mer översiktlig bild
där vi också ser flickvännen och värden. Han måste sätta stopp för det
han ser. De reagerar på hans utbrott och vrider på sina huvuden. Detta
är filmat med en objektiv kamera, det vill säga att det ser ut som om
vi hade varit där. Står flickvännen och värden och kramas? Nej de står
ju en bra bit ifrån varandra. Dessutom kanske ni hinner se att hon har
håret i hästsvans.
|
|
TJUGOANDRA BILDEN – 20 frames – (övertoning på 23 frames) (Subjektiv kamera) Men i pojkvännens haschpåverkade hjärna
står de nu och kysser varandra, hon med sin korta klänning och håret
utsläppt, fast vi i publiken numera vet att det inte är så. Vi håller
på att få en uppgörelse. Bilden är suddig och sned. Man panorerar med
kameran, dvs vrider den. Ljudet har gått ner i slowmotion. Det kommer
en ny bild som läggs på den andra. Allting är väldigt rörigt, precis
som det förmodligen är i hans huvud.
|
|
TJUGOTREDJE BILDEN – 3 frames – (kvar när övertoningen tagit slut) Alla kommer efter för att se hur det är med honom. Han får panikångest och backar bakåt. |
|
TJUGOFJÄRDE BILDEN – 20 frames – Bild på flickvännen med hennes kompisar runt omkring som ser ut att förfölja honom.
|
|
TJUGOFEMTE BILDEN – 21 frames – Närbild på flickvännen. Man har vänt på belysningen så att den kommer framifrån och underifrån. Sådan belysning använder man ofta i skräckfilmer och därmed ser hon mer hemsk än docksöt ut. |
|
TJUGOSJÄTTE BILDEN – 52 frames – Filmad ur fågelperspektiv utifrån balkongen. Vi ser honom backa ut ganska snabbt mot räcket. Händer sträcks efter honom. Han är på väg att ramla över räcket mot bilarna långt där nere. |
|
TJUGOSJUNDE BILDEN – 20 frames – (övertoning på 28) Den här bilden är filmad med så kallad backprojection, dvs. att en bild av Stockholm projiceras på en vägg i en studio. Man har ställt dit ett räcke som ser ut som det på balkongen. Skådespelaren kan därför lugnt ramla över räcket och landar förmodligen på en madrass någon halvmeter under kanten.
|
|
TJUGOSJU OCH ”EN HALFTE” BILDEN – 30 frames – (minskning av svart/vit i helruta till liten logo) Detta
blir också upplösningen av dramat, en konfliktlösning som slutar med
att han dör. Därmed har man också kommenterat påståendet från början av
filmen. Hasch har ingen dött av. Han dör ju inte direkt av haschet, men som en direkt följd av rökningen. Sekvensen avslutas med att dom två trianglarna, den svarta och den vita, sluter sig över bilden som en ridå för att visa att föreställningen, dramat, är slut.
|
|
TJUGOÅTTONDE BILDEN – 80 frames – Men filmer slutar sällan direkt efter att någon dött. Man måste
ha ett slut på filmen, en avtoning, som sammanfattar vad den handlat om
och för att runda av. I de flesta filmer vi ser är det ett lyckligt
slut, gärna med lite kärlek, romantik och humor. Detta är ingen
romantisk eller humoristisk film. Den har ett allvarligt budskap. Därför blir det ett allvarligt slut med ett meddelande.
|